YOGYAKARTA ISTIMEWA

ADA APA DENGAN JOGJA PART 2  ???

Assalamualaikum dan hello guys..Salam Tahun Baru 2018..hopefully hari korang hari ni lebih baik dari semalam..wehuuu..hari ni aku baru nak ambik mood untuk menaip sambungan cerita Jogja..Di sebabkan line internet memang slow last week..so aku memulakan sambungan cerita Jogja ditahun baru..Ok lets start dengan cerita hari ketiga..Hari ketiga ni adalah hari yang penuh dengan cabaran..Aku gigih bangun seawal 3.00 pagi dan keluar hotel pukul 4.30 pagi untuk tengok sunrise..tapiiii betapa kecewa nye bila sepanjang jalan nak ke Kebun Buah Mangunan hujan..makanya memang tak de lah nk bersunrise bagai..Kebun Buah Mangunan ni antara spot baru Jogja.Sepanjang jalan nak menuju ke puncak korang akan dihidangkan dengan pokok buah-buahan..Dengan hanya bayar IDR 10K korang boleh makan buah apa yang korang nak makan..Masa aku pegi ni musim durian dan rambutan..Tapi disebabkan hujan tak gigih plak nak memanjat pokok rambutan..Kat puncak Kebun Buah Mangunan ni ada jugak warung2 kecil yang korang boleh lepak n chill2....

Next destination is Bukit Panguk..ok spot ni memang antara spot yang memang aku nak sangat pegi lepas aku tengok gambar kat google..Dia jadi macam top 3 tempat yang wajib Noly pegi selepas candi dan pantai timang..Kat Bukit Panguk ni seperti cuma ada spot untuk foto2 doang ..Entrance fee sama macam tempat lain IDR 10K dan kalau korang nak bergambar korang kene bayar lagi IDR 3K..tapi masa kat Bukit Panguk ni aku cuma sempat ambil gambar kat 1 spot jer..tu pon ggigih merangkak naik tangga..dengan jalan licin dan agak bahaya sebb semua spot gambar dia dekat bukit curam.

Seterusnya perjalanan diteruskan ke Bukit Mojo dan Pintoe Langit..Sebenarnya tempat2 ni sama je macam Bukit Panguk cuma ada spot2 foto jer..korang boleh jer pilih jer salah satu tempat yang korang suka..Bukit Mojo dan Pintoe Langit kedua2 tempat ni tak dikenakan entrancee fee..tapi kalau korang bergambar kat spot2 tertentu korang akan kene bayar IDR 3K..disebabkan semua tempat ni melalui jalan yang sama aku pon singgah semua tempat..

Ok lets go to Pantai Timang..ok yang ni teruja sebab  nak naik Gondola...kata Mas Haryono Pantai Timang ni famous sebab orang Malaysia je yang datang sini..orang Indonesia tak tau pon kewujudan Pantai Timang ni..tapi lepas Lee Kwang Soo and team RUNNINGMAN datang situ barulah Pantai Timang ni popular di Indonesia..Perjalanan dari Pintoe Langit ke Pantai Timang mengambil masa dalam 2 jam..so masing2 kepenatan..Masuk je dlm kereta semua terus tido..Sampai di Pantai Timang
Aku terus ke kedai lobster Pak Sis..aku ade baca kat blog kalau nak makan lobster fresh n sedap boleh dapat kat pantai Timang ni and diaorang jugak bagi tips untuk tempah makanan dulu nanti bila balik dari Pantai Timang boleh terus makan..so kitaorg pon order 1kg lobster + 1 ekor ikan bawal + 1 mangkuk cumi2 + ulam2 + 4 mangkuk nasi dan dapat free air..korang mesti tertanya2 cumi2 tu binatang ape kan..cumi-cumi tu kalau kita kat malaysia panggil sotong..Untuk 1 kg kita boleh dapat dalam 6 ekor lobster..ok lobster ni dia akan masak black pepper and lagi 1 goreng biasa jer..total untuk makan IDR 600k..ok habis cerita pasal makan..kita terus ke Pantai Timang untuk ke Pantai Timang korang diberikan 2 option First korang boleh naik ojek or 2nd naik Jeep...kos untuk naik ojek ialah IDR 50K manakala naik jeep pula IDR 350K..satu jeep boleh muat dalam 4 orang..so aku decide untuk naik jeep lebih mudah..dari kedai makan Pak Sis nak ke Pantai Timang ambil masa 30 minit sampai jer kat pantai Timang aku lah yang paling teruja macam nak jerit jer..Finally sampi jugak aku..fuhhh..Dekat pantai Timang ni korang boleh pilih nak naik gondola or naik jambatan..Harga tiket untuk Gondola IDR 200K manakala untuk jambatan IDR100K..korang yang pegi Jogja..ni adalah tempat wajib untuk korang pegi

Ok done Pantai Timang aku terus ke kedai Pak Sis tadi untuk makan tengahhari..Habis aktiviti kat Pantai Timang masa untuk pulang ke Malioboro..Perjalanan ke Malioboro mengambil masa 2 jam dari Pantai Timang..Aktiviti malam ni kitaorang akan lepak and chill kat Pasar Malam Sekaten di Alun-Alun Utara..apa yang menarik kat Pasar Malam Sekaten ni? Pasar Malam Sekaten adalah acara tahunan di Jogja..Ia akan diadakan setiap tahun selama sebulan..Kat pasar malam ni macam-macam ada..pameran kerajaan ..jualan usahawan dan fun fair..

Hari Keempat ,Our last day kat Jogja..Selepas Breakfast kitaorang decide nak shopping kat Pasar Beringharjo dan Malioboro..Pasar Beringharjo ni kira mcm Pasar Payang kat Terengganu tu..ade jual kain..ada pasar basah..Harga barang kat Pasar Beringharjo ni jauh lebih murah dari Jalan Malioboro..korang boleh compare lah kalau macam keychain ker fridge magnet ke memang murah...tapi kalau kain better beli kat Jalan Malioboro lebih berkualiti...Disebabkan flight ptg dapat lah kitaorang spend time 4 jam untuk shopping..Untuk hari keempat ni aku tak ambil supir sebab kalau ambil supir perbelanjaan lebih mahal..so aku mintak hotel untuk call grab sahaja..Dari hotel ke airport kita just kene bayar IDR 100K sahaja..Ok now nak sembang pasal imigresen dan kastam di Jogja..Undang2 di kastam dan imigresen Jogja sangatlah ketat berbanding beberapa tempat lain yang dah aku pegi..Mereka akan selongkar setiap barang yang kita bawa..Contoh mcm sepupu aku dan member aku, diaorang bawa perfume dan pencuci muka lebih dari 100ml..so barang tu di rampas dan harus dimusnahkan..ok now time fly back to KL...Memandangkan sampi di KL dah pukul 10.00malam..flight balik Jb esok pukul 7.00pagi kitaorang decide nak tido kat Capsule KLIA 2..Ok nak review sikit pasal hotel capsule ni..Hotel Capsule ni sewa by hour so untuk 6jam bayarannya  Rm 180 untuk katil berdua..so korang akan dapat tuala mandi, mineral water, free locker untuk simpan barang..bagi aku sangat lah selesa..sebab dah kepenatan tidur pon nyenyak..

Ok selesai perkongsian itinerary aku sepanjang 4 hari 3 malam di Jogja..
Total Perbelanjaan untuk seorang :

Tiket Flight JB-KL-JB : RM 120 (include luggage)
Tiket Flight KL-JOGJA-KL : RM 280 (include luggage)
Entrace Fee : RM 300
Makan : RM 200
Supir : Rm 200 (include tips)
Duit Shopping : RM 500
Duit Hotel : RM 300

p/s : Untuk dapatkan supir yang terbaik dan murah korang boleh lah hubungi :

Whatapp no : +62812-1568-6383
         Facebook : Ekoputro Rahmawanto

Terima Kasih kepada yang sudi membaca dan Selamat Tahun Baru 2018..Semoga tahun baru ni akan lebih baik

Popular posts from this blog